Zęby ma się tylko jedne, czyli dlaczego warto o nie dbać

Piękny i zadbany uśmiech odgrywa w życiu każdego człowieka niebagatelną rolę – i to nie tylko pod względem zdrowotnym, ale także czysto psychologicznym. A tymczasem większość przeprowadzanych badań wskazuje jednoznacznie, iż spora część społeczeństwa polskiego unika wizyt w gabinecie stomatologicznym. Statystyki biją na alarm – niemal połowa Polaków przez ostatni rok nie odwiedziła dentysty, 25% z nich skorzystało z wizyty jedynie z powodu bólu zęba (a nie profilaktycznie lub z chęci zadbania o zdrowy uśmiech), a jedynie co szósty odwiedza stomatologa regularnie co kwartał. Przyczyny takiego stanu rzeczy są bardzo różne – od braku czasu, aż do panicznego strachu. To spory problem – tym bardziej, iż zaniechanie higieny jamy ustnej, bieżącego leczenia ubytków i codziennej profilaktyki chorób przyzębia to pierwszy krok do sporych problemów. Zepsute zęby i nieestetyczny uśmiech to nie tylko przyczyna różnorodnych schorzeń, ale także jedno z podstawowych źródeł niepewności i niskiego poczucia własnej wartości. Dlatego też tak istotne jest dbanie o zęby i regularne wizyty w gabinecie stomatologicznym.

Względy zdrowotne

Chociaż niewiele osób zdaje sobie z tego sprawę, to stan uzębienia ma ogromny wpływ na kondycję całego organizmu. Ostatnie badania wskazują jednoznacznie na to, iż wszelkie choroby przyzębia mogą w prosty sposób doprowadzić do wielu niebezpiecznych dolegliwości i schorzeń. Dlaczego tak się dzieje? Otóż chorobotwórcze bakterie ukrywające się w zakamarkach zębów i dziąseł mogą przeniknąć do krwiobiegu, a wraz z im do niemal wszystkich narządów odpowiadających za zdrowie człowieka. Zatem zaniedbanie stanu uzębienia może doprowadzić do:

• próchnicy (to pierwszy i najbardziej widoczny przejaw chorób i stanów zapalnych w jamie ustnej, który nieleczony prowadzi do zapalenia tkanek i zwiększa ryzyko choroby niedokrwiennej serca),
  • problemów z sercem (bakterie przyczyniające się do paradontozy mogą także wywoływać niebezpieczne zmiany miażdżycowe, a w konsekwencji uszkadzanie tętnic i naczyń krwionośnych),
  • chorób płuc (nieleczone stany zapalne dziąseł przyczyniają się do wszelkich infekcji pochodzenia grypowego, a w konsekwencji – do chorób układu oddechowego),
  • nieprawidłowego poziomu cukru we krwi (choroby dziąseł utrudniają kontrolowanie cukru we krwi i nasilają objawy cukrzycy),
  • ryzyka poronienia (wszelkie choroby przyzębia są bardzo niebezpieczne dla kobiet w ciąży, gdyż bakterie krążące po krwiobiegu mogą przeniknąć do płodu i spowodować komplikacje w postaci ryzyka przedwczesnego porodu lub poronienia).

Nie bez znaczenia jest także fakt, iż próchnica i nieprawidłowa praca żuchwy (tak zwana choroba okluzyjna zębów) może także wywoływać bardzo nieprzyjemne migreny.

Zatem jakiekolwiek zaniechania w sprawie uzębienia mogą mieć nieprzyjemne skutki zdrowotne. Nie warto do tego doprowadzać – tym bardziej, iż regularne wizyty u stomatologa pozwalają z odpowiednim wyprzedzeniem zapobiegać wszelkim nieprawidłowościom.

Względy estetyczne

Innym ważnym powodem, dla którego warto zadbać o zęby to kwestie estetyczne. Wszak nikt nie może zaprzeczyć, iż piękny i biały uśmiech to najlepsza wizytówka człowieka. Zadbane zęby prezentują się bardzo atrakcyjnie, natomiast jakiekolwiek ubytki, przebarwienia i wszelkie inne niedoskonałości mogą oszpecić nawet najładniejszą twarz. A przecież nie od dziś wiadomo, iż ładny uśmiech odgrywa niebagatelną rolę (i to zarówno w życiu prywatnym, jak i zawodowym). Uśmiech zjednuje ludzi – co można zaobserwować nie tylko na przyjacielskim spotkaniu bądź randce, ale także podczas rozmowy o pracę lub w trakcie biznesowych negocjacji. Dlatego warto zadbać o to, aby był on nie tylko szczery, ale także ładny. Na szczęście dzisiaj nie ma z tym większego problemu, gdyż stomatologia estetyczna to jedna z najszybciej rozwijających się branż medycznych. Współczesny pacjent ma do wyboru nie tylko standardowe zabiegi zachowawcze, ale także te bardziej zaawansowane (na przykład implanty dentystyczne, ortodoncja lub protetyka) i kładące nacisk na wygląd (na przykład wybielanie). Dlatego też dzisiaj zadbanie o stan uzębienia nie jest zbyt dużym problemem.

Samopoczucie

Trzecim powodem skłaniającym do zadbania o uzębienie jest własne samopoczucie. Osoba mogąca pochwalić się białym i przede wszystkim zdrowym uśmiechem zyskuje nie tylko w wymiarze fizycznym (brakiem chorób wynikających ze złego stanu jamy ustnej), ale także psychicznym. Piękny uśmiech to gwarancja pewności siebie, poczucia własnej wartości, wysokiej samooceny i doskonałego samopoczucia. Osoby nie mające problemów z uzębieniem częściej się uśmiechają i nie wstydzą się własnego wyglądu. A to wszystko ma przełożenie na ich kontakty z innymi ludźmi.

Zatem powodów dbania o piękny uśmiech jest bardzo wiele – od fizycznych po psychiczne i emocjonalne. Nie należy zaniedbywać higieny jamy ustnej i regularnie odwiedzać gabinet stomatologiczny. Jednak warunkiem zadbania o stan jamy ustnej jest nie tylko codzienna higiena, ale także regularne wizyty w gabinecie dentystycznym łącznie z wykonaniem kontrolnych zdjęć rtg. W tym przypadku warto zdecydować się na usługi profesjonalnej kliniki stomatologicznej, w której pacjent ma do wyboru szeroki wachlarz usług (od zwykłego leczenia, poprzez implanty dentystyczne, aż po usługi ortodontyczne lub protetyczne) oraz dostęp do nowoczesnych technik i metod diagnostycznych a także konkretnego leczenia. Wizyta w klinice stomatologicznej na pewno pomoże zadbać o piękny uśmiech.

Artykuł powstał przy pomocy Centrum Stomatologii i Protetyki Candeo.