Wykorzystanie laserów w medycynie

W dzisiejszych czasach lasery są szeroko wykorzystywane szczególnie w medycynie. Są one stosowane głównie do zmniejszenia bólu podczas zabiegu, jak i również do szybszego wykonania operacji.

Lasery mają również tą zaletę, że zmniejszają ryzyko wystąpienia powikłań po zabiegu. Poniżej pokazujemy przykłady wykorzystania laserów w nowoczesnej medycynie.

Lasery chirurgiczne – ten rodzaj laserów jest głównie do cięcia tkanek oraz do koagulacji. Zastosowanie swoje laser znajduje szczególnie w trakcie usuwania nowotworów złośliwych lub tkanek dotkniętych martwicą po oparzeniu. Laser chirurgiczny jest przydatny również w laseroterapii brodawczaka ludzkiego. Przy takich zabiegach laser wykazuje się zaletami, takimi jak: minimalne otwarcie naczyń krwionośnych, przekłada się na bardzo małą utratę krwi. Dodatkowo likwiduje się właściwie do zera możliwość pojawienia się jakichkolwiek urazów mechanicznych bądź martwicy tkanki.

Lasery stomatologiczne – Swoje zastosowanie znalazły głównie dlatego, że jest to dużo mniej bolesne od tradycyjnych stomatologicznych przyrządów mechanicznych. Stosowanie piko sekundowych impulsów laserowych dla usuwania tkanek twardych umożliwia bardziej selektywne usuwanie uszkodzonych przez próchnicę szkliwa. Otwory wykonywane w zęba w posiadają gładkie (szkliste) ścianki – stanowiące w pewnym stopniu dodatkową zaporę przed dalszym rozprzestrzenianiem się próchnicy.

Lasery dermatologiczne – stosowane są przy likwidowaniu zmian skórnych, głównie o znaczeniu czysto estetycznym, głównie chodzi tutaj o usuwanie owłosienia, bądź świadomie naniesionych zmian, takich jak tatuaże. Pomaga również w likwidacji widocznych efektów zmian naczyniowych na skórze.

Jak możemy zauważyć – wykorzystanie laserów w medycynie jest znaczące, ponieważ mogą one zapobiec wielu komplikacjom oraz znacząco przyspieszyć zabieg wykonywany laserem w porównaniu do tego, wykonywanego tradycyjną metodą, a niektóre zabiegi są możliwe jedynie z wykorzystaniem laserów.