Leczenie nadpotliwości

Pocenie to naturalny proces termoregulacyjny. U niektórych osób jest jednak niezwykle problematyczne, objawia się nadmiernym w stosunku do zapotrzebowania wydzielaniem potu. Nadpotliwość spowodowana jest zbyt dużą aktywnością gruczołów potowych, zlokalizowanych niemal na całym ciele. W jej wyniku części ciała, których dotyczy problem stają się niemal bezustannie wilgotne.

Z artykułu dowiesz się:

• Co to jest nadpotliwość
  • Jak wygląda leczenie nadpotliwości
  • Przeciwwskazania przy leczeniu nadpotliwości
  • Czy jest spowodowana nadpotliwość

Leczenie nadpotliwości polega na blokowaniu czynności gruczołów potowych, poprzez miejscowe wstrzykiwanie toksyny botulinowej. Zabieg ten przynosi rezultaty na kilka miesięcy, jednak nie likwiduje przyczyny choroby. Przed przystąpieniem do niego, lekarz zbiera wywiad, aby określić możliwe przeciwwskazania. Proces zabiegu polega na śródskórnym podaniu toksyny punktowo, w odstępach pokrywających powierzchnię skóry pach, stóp, czy dłoni. W jego wyniku następuje zablokowanie działania nerwów zaopatrujących gruczoły. Cały proces trwa kilkanaście minut, jego efekt widoczny jest po kliku dniach, a długość działania zależna jest od miejsca stosowania. Po ponownym zaobserwowaniu problemu, konieczne jest powtórzenie leczenia, gdyż na miejscu zablokowanych połączeń nerwowych powstają nowe.

Istnieją przeciwwskazania, które eliminują możliwość zastosowania tej metody leczenia. Należą do nich: zaburzenie przewodnictwa nerwowo mięśniowego, nadwrażliwość na toksynę botulinową, miejscowe infekcje skóry, ciąża oraz stosowanie niektórych leków.