Jak zapobiegać zakrzepom?

Zakrzepica to niebezpieczna choroba, która niekiedy rozwija się ledwo zauważalnie, nie wykazując zbyt wyraźnych objawów. Jeżeli jednak w porę nie zostanie rozpoznana, może doprowadzić nawet do śmierci – zakrzep może bowiem przedostać się do krążenia płucnego lub do naczyń wieńcowych. Dlatego warto uważnie obserwować wszelkie nieprawidłowości w funkcjonowaniu układu krążenia, zwłaszcza w obrębie kończyn dolnych.

Przyczyny i rodzaje zakrzepicy

Do zakrzepicy dochodzi w wyniku zaburzeń funkcjonowania układu krzepnięcia. Światło naczynia jest zamykane przez narastającą skrzeplinę, zatem prawidłowy przepływ krwi jest utrudniony lub wręcz uniemożliwiony. Przyczyną takiego stanu rzeczy może być wrodzona nadaktywność układu krzepnięcia, długotrwały ucisk kończyn lub ich unieruchomienie powodujące spowolniony przepływ krwi oraz uszkodzenia ścian naczyń krwionośnych. Ze względu na miejsce występowania zakrzepicę można podzielić na kilka rodzajów:

• 1) Zakrzepica żył głębokich – jest szczególnie trudna do wykrycia we wczesnej fazie, ponieważ nie wywołuje żadnych widocznych dolegliwości. Zakrzep powstaje w kończynach dolnych
  • 2) Zakrzepica żył powierzchniowych – łatwiej ją rozpoznać niż w przypadku żył głębokich, ponieważ zakrzep tworzy się na żyłach umieszczonych tuż pod skórą. Zapalenie żył powierzchniowych może wiązać się z powstawaniem żylaków na nogach.
  • 3) Zator płucny – powstaje zazwyczaj w wyniku oderwania się skrzepliny (u osoby chorej na zakrzepicę żył głębokich), która wraz z przepływającą krwią przedostaje się do krążenia płucnego. Jeżeli zakrzep przedostanie się również do żył wieńcowych, może wywołać zawał serca.
  • 4) Zakrzepica wielopoziomowa – rozpoczyna się w podudziach, jako zakrzepica żył głębokich. Stopniowo skrzeplina rośnie i rozprzestrzenia się na coraz większy obszar układu krwionośnego.

Jak leczy się zakrzepicę żylną?

W skutecznym leczeniu zakrzepicy istotna jest jak najwcześniejsza diagnoza. Nie należy bagatelizować takich objawów, jak np. odczuwalny ucisk i ból pod kolanem, a także zasinienia na nogach. Żyły mogą również twardnieć, a skóra nad nimi staje się zaczerwieniona. Jeżeli zator dociera do płuc, pojawiają się duszności i bóle w klatce piersiowej. W leczeniu zakrzepicy stosuje się heparyny oraz leki przeciwzakrzepowe. Heparynę można samodzielnie wstrzykiwać pod skórę, zgodnie z zaleceniami lekarza.

Profilaktyka zakrzepicy – najważniejsze zalecenia

Na https://www.zakrzepica24.pl/ czytamy, że osobom, u których występuje podwyższone ryzyko powstawania zakrzepicy, zazwyczaj przepisuje się leki przeciwzakrzepowe, które usprawniają swobodny przepływ krwi i nie dopuszczają do tworzenia się skrzepliny. Warto także dbać o zdrowy tryb życia na co dzień: ogromną rolę w profilaktyce zakrzepicy odgrywa aktywność fizyczna oraz troska o to, aby nie siedzieć zbyt długo w tej samej pozycji. Dla prawidłowej pracy układu krzepnięcia spore znaczenie ma również dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości wody oraz unikanie używek, które prowadzą do odwodnienia (alkohol, tytoń, kofeina). Niewskazane jest także noszenie zbyt obcisłych ubrań i bielizny.