Ciąża – objawy, odżywianie, używki

Pierwszym objawem ciąży jest brak, lub zaburzenie cyklu miesiączkowego. Test ciążowy może być przeprowadzony na próbkach moczu już od pierwszego dnia w którym powinien wystąpić okres, czyli około czternastu dni od poczęcia. Dodatni wynik testu jest niemal ostatecznym potwierdzeniem ciąży. Jeśli wynik testu jest ujemny, można go powtórzyć po tygodniu, lub udać się z wizytą do ginekologa.

Niektóre z najważniejszych objawów ciąży to:

• Nudności mogące pojawiać się w dowolnym czasie, niekoniecznie rano.
  • Piersi stają się większe, żyły bardziej widoczne, a sutki ciemnieją i bardziej się wyróżniają.
  • Zwiększa się częstotliwość oddawania moczu.
  • Może pojawić się skłonność do zaparć.
  • Ogólne zmęczenie.
  • Zwiększona wydzielina z pochwy bez żadnych widocznych przyczyn.
  • Metaliczny smak w ustach.
  • Niechęć do niektórych produktów, jak np: kawa, herbata, słodycze, a jednocześnie wzrost sympatii do innych, np: kiszonych ogórków, czy ostrych potraw.

Przyrost masy ciała jest jeszcze jednym objawem ciąży. Przyrost masy zależy od bardzo wielu czynników. Nienaturalny przyrost masy, większy lub mniejszy niż średnia, może być wskaźnikiem innych problemów zdrowotnych, a niekoniecznie oznaką ciąży. Należy więc uzyskać informacje od ginekologa jaki powinien być prawidłowy przyrost masy ciała i monitorować go na bieżąco przez całą ciążę. Jeśli ważymy więcej niż 100kg lub mniej niż 50, powinnyśmy być pod stałą opieką medyczną.

Jak należy się odżywiać?
Ciąża powoduje dodatkowe potrzeby żywieniowe. Należy jeść rozsądnie, aby sprostać wymaganiom dwóch organizmów. Przede wszystkim menu powinno być urozmaicone i zawierające wszystkie składniki odżywcze, które zaspokoją potrzeby matki i dziecka.

Dieta powinna zawierać dużo surowych, lub lekko gotowanych warzyw i owoców, które dostarczają witamin, minerałów i błonnika. Produkty bogate w skrobię, takie jak chleb, ziemniaki, ryż i płatki śniadaniowe z warzywami powinny stanowić główną część każdego posiłku. Bardzo dobrym źródłem substancji odżywczych są ryby, jaja, ser, fasola i soczewica. Produkty mleczne takie jak mleko, sery, jogurty, są ważne dla zdrowia kobiet, ponieważ zawierają wapń i inne składniki odżywcze potrzebne dla rozwoju dziecka.

Brak apetytu lub nadmierny apetyt uważany jest za wczesny objawy ciąży. Zdecydowanie należy unikać słodkich pokarmów, cukru i słodkich napoi typu cola. Również tłuszcze i kwasy tłuszczowe powinny być spożywane w ograniczonych ilościach.

Duża liczba kobiet w ciąży cierpi na różnego rodzaju niedobory mineralne i witaminowe. Przyszłe mamy po zasięgnięciu opinii lekarza powinny dodatkowo przyjmować żelazo, tabletki kwasu foliowego oraz wapń.

Palenie podczas ciąży
Spróbuj rzucić palenie w momencie potwierdzenia informacji o ciąży. Zawarty w dymie tytoniowym tlenek węgla i nikotyna przenika poprzez płuca do krwi. Oznacza to, że w tym czasie dziecko otrzymuje mniej tlenu i nie może prawidłowo się rozwijać. Nikotyna sprawia, że ​​twojemu dziecku szybciej bije serce, a ciągłe oddychanie dymem papierosowym może mieć szkodliwy wpływ na rozwój płodu.

Dzieci palących matek są średnio 200g lżejsze niż ich rówieśnicy. Mogą mieć problemy w trakcie i po porodzie, są bardziej podatne na różne powikłania i bardziej narażone na choroby takie jak astma.

Alkohol a ciąża
Udowodniono, że nawet niewielkie ilości alkoholu są szkodliwe dla dziecka. Alkohol ma negatywny wpływ na zdrowie kobiety i rozwój dziecka. Może powodować wiele nieprawidłowości powszechnie określany jako Alkoholowy Zespół Płodowy FAS (Fetal Alcohol Syndrome). Alkohol wchłaniany jest bezpośrednio poprzez łożysko i przedostaje się do płodu powodując nieodwracalne zmiany w rozwoju umysłowym i fizycznym dziecka.

Leki w ciąży
Jak tylko pojawią się pierwsze objawy ciąży należy być bardzo ostrożnym przyjmując wszelkiego rodzaju leki. Większość leków może mieć negatywny wpływ na rosnący płód, zwłaszcza w pierwszym okresie ciąży. Pierwsze trzy miesiące są kluczowe. Przy każdej wizycie u stomatologa, czy innego lekarza musisz poinformować go, że jesteś w ciąży przed przepisaniem jakichkolwiek leków.

Jednocześnie bardzo ważne jest, aby pamiętać, że przyjmując leki na niektóre przewlekłe choroby, takie jak padaczka, cukrzyca, astma, powinnaś skonsultować się z lekarzem i kontynuować leczenie pod kontrolą specjalisty. Należy to zrobić jak tylko zostaną wykryte objawy ciąży. Jest to niezwykle ważne dla Ciebie i twojego dziecka.

One Response to Ciąża – objawy, odżywianie, używki

1. Mart23 napisał(a):

Nie jestem w stanie zrozumieć kobiet, które próbują alkoholu w ciąży, zbyt duże ryzyko.