Ból po prawej stronie brzucha – uwaga na wątrobę!

Wątroba to nieunerwiony narząd, więc nie może boleć. Jednak o tzw. bólu wątroby mówimy wówczas, gdy powiększająca się wątroba uciska otrzewną, znajdującą się dookoła niej. W wyniku tego odczuwamy ból po prawej stronie brzucha, tuż pod żebrami. Nie należy tego bagatelizować, zwłaszcza jeśli takie dolegliwości pojawiają się często lub ból utrzymuje się przez dłuższy czas. Ból wątroby może bowiem być symptomem groźnych chorób i jak najwcześniejsza diagnoza pozwoli na skuteczniejsze leczenie.

Co może oznaczać ból wątroby?

Ból w prawym podżebrzu może przybierać formę kolki wątrobowej – wówczas jest to ostry, intensywny i kłujący ból, który rozprzestrzenia się w kierunku łopatki. Mogą towarzyszyć mu także wymioty i utrzymuje się zazwyczaj nawet przez kilka godzin. Przyczyną bólu w okolicy wątroby może być niewłaściwa dieta lub spożycie zbyt dużej ilości pożywienia naraz, w szybkim tempie, zwłaszcza jeśli w naszym menu jest dużo tłuszczów zwierzęcych. Poza tym ból często jest wywoływany nadużywaniem alkoholu lub leków oraz zaburzeniem czynności wątroby. Jeżeli ból pojawia się regularnie i trwa coraz dłużej, możemy mieć do czynienia z takimi schorzeniami, jak:

• wirusowe zapalenie wątroby typu A, B lub C
  • marskość wątroby
  • stłuszczenie wątroby
  • ostra lub przewlekła niewydolność wątroby
  • autoimmunologiczne zapalenie wątroby
  • niewydolność prawej komory serca
  • nowotwór wątroby
  • zakrzepica żył wątrobowych.

W przypadku wielu schorzeń ból nie jest jedynym objawem. Warto zwrócić uwagę również na takie  dolegliwości, jak utrata apetytu i nagły spadek masy ciała, nieustanne przemęczenie, nudności i wymioty, wzdęcia, zaburzenia cyklu miesiączkowego oraz bóle stawów.

Jak postępować w przypadku bólu wątroby?

Przede wszystkim należy przyjąć wygodną pozycję, w której wątroba nie będzie w żaden sposób uciskana. Jeżeli mamy na sobie obcisłe spodnie czy sukienkę, lepiej przebrać się w coś luźniejszego, aby w ten sposób również zminimalizować jakikolwiek ucisk na wątrobę. Dla złagodzenia bólu możemy przyłożyć do prawego nadbrzusza termofor z ciepłą wodą. Warto również zaparzyć sobie zioła (np. dziurawiec, melisę lub ostropest) albo zażyć ziołowe tabletki wspierające prawidłowe funkcjonowanie wątroby, np. Essentiale Max. Jednak same domowe sposoby nie wystarczą. Nawet jeśli ból pojawia się sporadycznie, warto zrobić przynajmniej badania profilaktyczne, np. badanie krwi z próbą wątrobową i badanie moczu.

Leczenie i diagnostyka chorób wątroby

W przypadku częstych bólów przeprowadza się badania mające na celu zdiagnozowanie chorób wątroby. Podstawą diagnostyki są badania krwi i moczu oraz USG jamy brzusznej lub dokładniejsza tomografia komputerowa. W niektórych przypadkach stosuje się również biopsję lub laparoskopię. Niektóre dolegliwości, jak np. marskość wątroby czy przewlekła niewydolność są nieodwracalne – można jedynie spowolnić ich rozwój, stosując leczenie farmakologiczne. W zaawansowanych przypadkach zaleca się także przeszczep wątroby. Jako że wątroba regeneruje się sama, w niewielkich dolegliwościach pomoże przestrzeganie właściwej diety i zażywanie preparatów usprawniających pracę wątroby, jak produkty Essentiale (http://essentiale.pl/). Warto także zmniejszyć lub całkowicie odstawić alkohol i zadbać o swoją kondycję fizyczną.