Atopowe a łojotokowe zapalenie skóry. Czym się różnią? Rzeczy, które musisz wiedzieć

Atopowe i łojotokowe zapalenie skóry to schorzenia, które bardzo często są mylone i samodzielnie leczone w niewłaściwy sposób. Mimo że mają wiele cech wspólnych to istnieje także kilka znaczących różnic, które pozwolą ci rozpoznać te dwa schorzenia. Przedstawiamy kilka ważnych cech obydwu tych dolegliwości.

Atopowe zapalenie skóry – objawy

Atopowe zapalenie skóry to choroba, której pierwsze objawy można zaobserwować we wczesnym dzieciństwie (przeważnie do 6 miesiąca życia). AZS jest chorobą, która jest bardzo uciążliwa i męcząca i objawia się naprzemiennymi okresami łagodniejszych i ostrzejszych objawów. Charakterystycznymi objawami atopowego zapalenia skóry są:

• zaczerwienienie i swędzenie skóry,
  • wysypka na nogach, ramionach i policzkach,
  • bardzo sucha i łuszcząca się skóra,
  • pękające skorupy skóry za uszami,
  • otwarte rany na skórze.

Powyższe objawy sprawiają, że skóra jest wyraźnie cieńsza, a jeśli dojdzie do infekcji przybiera lekko żółtawy odcień.

Atopowe zapalenie skóry – leczenie

Leczenie atopowego zapalenia skóry jest dość czasochłonne i monotonne. Do leczenia stosuje się przeważnie leki nakładane miejscowo, takie jak antybiotyki, leki grzybobójcze i glikokortkosteroidy. Oprócz tego chory musi regularnie w ciągu dnia nakładać różne kremy zmiękczające i silnie nawilżające. Dobrym kremem nawilżającym, który jest uniwersalny i łagodzi objawy zapalenia jest Cethapil dostępny w aptekach od ręki. 33 proc. osób z AZS deklaruje, że poświęca na pielęgnację około 1-3 godzin dziennie.

Łojotokowe zapalenie skóry – objawy

ŁZS pojawia się w tych częściach ciała, w których praca gruczołów łojowych jest największa (a więc w górnej części pleców, na nosie czy na skórze głowy). Dokładna przyczyna powstawania łojotokowego zapalenia skóry nie jest znana, jednak naukowcy podejrzewają, że może być to mieszanka genów i rozregulowanych hormonów. Łojotokowe zapalenie skóry może dotknąć osoby w każdym wieku, jednak najczęściej choroba ta jest spotykana wśród dorosłych między 30., a 60. rokiem życia. Do objawów łojotokowego zapalenia skóry można zaliczyć:

• tłustą i opuchniętą skórę,
  • pieczenie i swędzenie dotkniętych chorobą miejsc,
  • powstawanie różowych plam na skórze,
  • białe i żółte płaty łuszczącej się skóry,
  • zaczerwienienie.

Łojotokowe zapalenie skóry – leczenie

Leczeniem ŁZS zajmuje się lekarz dermatolog, który dopasowuje odpowiednie leki i maści. Powinno się je stosować miejscowo. Leczenie polega na podawaniu preparatów przeciwzapalnych i przeciwgrzybiczych, a także środków które zawierają między innymi ichtiol czy siarkę.

AZS i ŁZS – podobieństwa i różnice

Do podobieństwa tych dwóch schorzeń można zaliczyć:

• tą samą grupę chorobową – egzemy,
  • brak możliwości zarażenia się,
  • zaczerwienienie skóry,
  • świąd,
  • naprzemienne nasilanie i łagodzenie się objawów.